Historie tahové vesmírné taktické akce Super Star Trek se začala psát v sedmdesátých letech minulého století, kdy ji pro velké sálové počítače vytvořili David Matuszek a Paul Reynolds. Postupem času hru dále rozšířili Don Smith a Marc Newman. Námi recenzovaná verze pochází již z tohoto tisíciletí, kdy ji hned pro několik platforem oživil Tom Almy.

Příběh Super Star Treku se, pochopitelně, odehrává za časů kapitána Kirka, jehož Enterprise musí čelit spojené invazi Klingonů a Romulanů. Ti to tentokrát vzali opravdu zostra, a pokud se posádka Enterprise nebude řádně ohánět, skončí Federace v plamenech. Na začátku si zvolíte, o jak dlouhou hru máte zájem a na jakou obtížnost se cítíte, a můžete vyrazit za záchranou galaxie. Ta je rozdělena na osm krát osm kvadrantů, z nichž každý má rovnou stovku sektorů. Kompletně celou hru ovládáte s pomocí více než třech desítek příkazů, které vyťukáváte na příkazové řádce. Jednou ze základních funkcí je samozřejmě skenování krátkého a dlouhého dosahu. Prostřednictvím senzorů krátkého dosahu zjistíte podrobnosti o kvadrantu, ve kterém se právě nacházíte, a pomocí senzorů dlouhého dosahu nahlédnete do všech přilehlých kvadrantů. Na jednoduché mapce poté zjistíte, kolik se v určitém kvadrantu nachází hvězd či planet, jestli se v něm vyskytuje podpůrná hvězdná základna, nebo zda se v něm neukrývají nepřátelé.

Jak už bylo řečeno, nepřítelem číslo jedna jsou Klingoni. Kromě běžných klingonských plavidel se ve vesmíru vyskytují i komandéři, kteří jsou zhruba třikrát silnější než obyčejní Klingoni, a na vyšších stupních obtížnosti se setkáte dokonce se superkomandérem. Romulanské lodě, které klingonskou invazní flotilu podporují, není snadné odhalit, protože jsou po celou dobu maskované s výjimkou situací, kdy narušíte jejich Neutrální zónu. To vás poté nejprve vyzvou k jejímu okamžitému opuštění, a pokud tak neučiníte, vrhnou se na vás. Pro každou hru vám Spojená federace planet dá k dispozici jednu či více hvězdných základen, u kterých můžete zakotvit, doplnit veledůležitou energii a nechat se opravit. Pokud nehrajete na vyšší obtížnost, jste na hvězdné základně v bezpečí, jelikož ji kromě superkomandéra nemůže nic ohrozit. Zajímavým prvkem je přítomnost několika planet, na kterých můžete nalézt zásobu dilithiových krystalů, s nimiž můžete doplnit uvadající zásobu energie i v hlubinách vesmíru. Když takovouto vhodnou planetu objevíte, můžete se na ni nechat přenést transportním paprskem nebo k ní lze zalétnout raketoplánem. Musíte se však mít na pozoru, protože řada příkazů vás stojí nějaký ten čas, kterého se vám krutě nedostává. Chcete-li si udržet přehled o dění v galaxii, můžete tu a tam do hlubokého vesmíru vyslat průzkumnou sondu, která vám poté předává zjištěné informace.

S Enterprise se můžete volně pohybovat po celé galaxii, a to warp rychlostí podle vašeho uvážení nebo pomocí impulzního pohonu, což ovšem vzhledem k časovému presu není příliš vhodné. Když se ocitnete ve zdánlivě prohraném boji, můžete zavolat o pomoc spřátelenou hvězdnou základnu, která se vaši loď pokusí přenést pomocí transportního paprsku pod svá ochranná křídla. Eventuelně můžete využít experimentální smrtící paprsek, jenž v ideálním případě zničí veškerá nepřátelská plavidla v aktuálním kvadrantu. K dispozici máte rovněž možnost opustit svou těžce poškozenou loď. V takovém případě vám Hvězdná flotila poskytne slabší náhradní loď, Faerie Queene. No a pokud už opravdu nebudete vědět kudy kam, můžete autorizovat autodestrukci a Enterprise dočista zničit.

Když dojde na samotnou bitvu, máte k dispozici phaserová pole a zásobu fotonových torpéd. Při každém phaserovém útoku určíte, kolik paprsků a o jaké intenzitě směrem k protivníkovi či protivníkům vystřelíte (musíte přitom brát ohled na aktuální úroveň dostupné energie), při odpálení torpéd zase stanovíte, kolik torpéd chcete k tomu kterému cíli vyslat. Různí nepřátelé mají pochopitelně různou výdrž a je jenom na vás, abyste správně odhadli sílu phaserového paprsku, která se se vzrůstající vzdáleností k cíli snižuje, případně abyste určili, kolik fotonových torpéd k sestřelení nepřítele bude zapotřebí.

Čas od času obdržíte zprávu z Velení Hvězdné flotily, ve které se dozvíte nejnovější informace, například o tom, že se kdesi ve vesmíru proměnila hvězda v supernovu, takže do příslušného kvadrantu již vstoupit nemůžete. V případě že klingonskou flotilu odrazíte, stanou se z vás ještě větší hrdinové, v opačném případě se můžete těšit na zkázu Federace a svoji bolestivou smrt.

Domovská stránka: zde

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 23.11.2007

Seznam všech článků týkajících se hry Super Star Trek najdete zde.