Nový design oficiální startrekové stránky (www.startrek.com) s sebou přinesl i novou podobu herní sekce. Ta stará je sice stále ještě přístupná na adrese gaming.startrek.com, ale je v současné době neaktualizovaná a za hlavní herní stránku se tedy nechá považovat adresa www.startrek.com/startrek/view/gaming/index.html. Na ní kromě jiného najdete i čtyři on-line hry, o kterých si něco povíme v následujících odstavcích.

Word Search (úvodní stránka zde)
Nejedná se o nic jiného než hledání slov ve změti písmen, které někteří možná znáte z nejrůznějších časopisů. Pro představu bude určitě nejlepší podívat se na přiložený obrázek. Úkol hráče je jednoduchý – ve změti písmen vlevo najít všechna slova vypsaná ve vedlejším sloupci. Slova mohou být schovaná ve vodorovných řádcích i svislých sloupcích, odpředu i odzadu a navíc i křížem krážem. Jednodušší horizontální a vertikální varianty se hledají více méně bezproblémově. Ovšem se slovy ukrytými diagonálně už je to na monitoru počítače mnohem horší a tato slova se velmi špatně hledají. Když už ale nějaké to slovo objevíte, stačí stisknout a podržet kurzor myši nad prvním písmenem a přetáhnout orámování přes celé slovo, které se (pokud jste našli opravdu jedno z hledaných slov) natrvalo označí a navíc i pro pořádek zmizí ze seznamu v pravém sloupci. Nemohu říct, jestli je to pravidlem, ale alespoň v ukázkovém případě se slova naštěstí příliš nekřižují, což je doufám uděláno schválně, protože jinak by z toho byl za chvíli pěkný zmatek a celá změt by se velmi rychle stala nepřehlednou. Zadání (hledané výrazy) se mění každý týden a pro hravé návštěvníky stránek je vždy připraveno několik variant. Kupříkladu tento týden se hledají slova z epizody Twilight seriálu Star Trek: Enterprise.

Treckers (úvodní stránka zde)
Co říci ke klasické dámě? Na bitevním poli proti sobě stojí Spojená federace planet a Klingonská říše. Jednotlivé hrací kameny v podobě znaků obou společenství se snaží dostat na druhou stranu šachovnice, přičemž se mohou pohybovat pouze po černých polích, a pokud se jim do cesty postaví protivník, kterého mohou přeskočit, musí tak učinit. Pokud se dostanete s některým ze svých hracích kamenů na druhou stranu, změní se tento na lepší verzi, která se může po šachovnici pohybovat dopředu i dozadu a nadělat tak nepříjemnou paseku v řadách protivníka. Kdo dřív sežere tomu druhému všechny hrací kameny, vítězí. Pokud jste v této kratochvíli opravdu sběhlí, můžete si vybrat i vyšší stupně obtížnosti.

Namadra V Corridor (úvodní stránka zde)
První z online her, které se snaží navodit dojem jakéhosi příběhu. U Namadra V Corridor je zápletka následující: Jste kadetem Akademie Hvězdné flotily a navštěvujete výcvikový program důstojníků, protože doufáte, že budete jednou velet své vlastní lodi. Součástí výcviku je i simulace potenciálně nebezpečné situace, kdy se svojí lodí uvíznete ve smrtícím koridoru Namadra V. Za pomoci svých navigačních a rozhodovacích schopností se musíte včas dostat ven z koridoru do volného vesmíru. To samozřejmě nemůže být jen tak jednoduché. Zvláštní prostředí koridoru způsobuje téměř naprostou nefunkčnost lodních senzorů, takže vidíte pouze na vzdálenost jednoho čtverečku (sektoru) od lodi. K vaší smůle se ale v koridoru vyskytují zrádné fialové a červené sektory. Fialové mají neblahý účinek na Vaše štíty, zatímco červené sektory, ve kterých dojde k protržení trupu, vám během okamžiku vystaví stopku. No a aby nebyl všemu zlému konec, hlídkují v koridoru nepřátelské klingonské lodě. A pokud se s nimi nechcete dostat do konfliktu, není od věci použít funkci pro oddálení a přiblížení obrazu, díky které ve spojení s údaji z vystřelených sond můžete odhalit nebo odvodit trasy jednotlivých plavidel a včas se jim vyhnout. Nesmím zapomenout dovysvětlit ony sondy. Abyste totiž mohli naplánovat (alespoň částečně) svoji cestu koridorem, máte k dispozici dvacet sond, které můžete vystřelovat do různých směrů a získávat tak představu o tom, kudy vede nejlepší cesta. Samozřejmě že se v koridoru nemůžete potulovat věčně a hrát si na honěnou s klingonskými loděmi, limitujícím faktorem zde je množství energie, které konstantně klesá, ať už něco děláte nebo jen tak stojíte a koukáte po okolí. Ve vašem vlastním zájmu tedy je dostat se ven do bezpečí co nejdříve. Po úspěšném vyklouznutí ven z mlhoviny postupujete do dalších levelů, kde je vše jen a jen těžší.

Odo’s Investigation (úvodní stránka zde)
Druhá z online her, ve kterých se vyskytuje náznak příběhu. Opět jako kadet Akademie Hvězdné flotily, tentokráte ovšem se zaměřením na bezpečnost, vstupujete do simulátou, kde na vás čeká simulace stanice Deep Space Nine. Na začátku programu vás šéf bezpečnosti stanice Odo informuje o závažném narušení bezpečnosti a vaším úkolem je zjistit, který ze tří hlavních podezřelých je skutečným pachatelem. Během hraní jsem narazil na tři zápletky (vůbec ale nevylučuji, že jich je víc) a v každé z nich došlo k jinému trestnému činu. Jednou byl unesen transport s lékařskými zásobami a replikátory (i když jde spíše o to, že součástí nákladu bylo jaksi neplánovaně i určité množství nebezpečného trilithia), podruhé byl zavražděn cardassijský obchodník a do třetice se jednalo o v dnešní době klasický teroristický útok, během kterého kdosi přistál s federálním raketoplánem v centru bajorského města a nechal ho tam (neúspěšně) bouchnout. Jak jsem již říkal, Odo má v každém z těchto případů tři želízka v ohni (čtěte tři podezřelé v base), kteří ovšem za hodinu odlétají pryč ze stanice a na vás je, abyste do třiceti minut zjistili z výpovědí svědků (spíše náhodných kolemjdoucích), kdo je skutečným zločincem. Teď se možná někteří zalekli oné zmínky o třiceti minutách. Už vidím, jak modemisti smutně posílají tuto hru kamsi do propadlišť internetu, zatímco druzí se obávají, že za třicet minut nemohou vyřešit zapeklitý případ. Ty první mohu uklidnit a ty druhé ještě víc zděsit. Čas ve hře totiž neplyne reálně, ale v závislosti na vašich činech. Na stanici můžete navštívit celkem šest lokací (horní a dolní promenádu, obytný prstenec, Quarkův bar, hangár a místo činu). Za každý přechod mezi těmito místy zaplatíte dvěma minutami. No a na každém místě najdete jednu či více postav, kterých se můžete zeptat na jejich názor (mají jenom jeden a ne vždy je vám k něčemu platný). Ovšem každá takováto otázka vás bude stát celé čtyři minuty. Když si to tedy spočítáte, máte čas na jeden, dva přesuny a pár otázek a už vám volá Odo, ať se stavíte ve vězení, kde se na vás těší trojice podezřelých. Na základě informací vyzískaných od obyvatel stanice můžete ještě položit čtyři doplňující šťouravé otázky svému horkému favoritovi, a pak už jen stačí ukázat prstem na jednoho z obžalovaných a zvolat „Na hranici s ním!“. Když se trefíte, nemine vás pochvala od Oda, pokud se seknete, tak vás pochvala logicky mine a místo ní dostanete pěkně za vyučenou. První řešení každého případu je, řekl bych, více či méně o štěstí. Svědci se pokaždé nachází někde jinde na stanici, a když narazíte na pár takových, kteří na zvědavou otázku odpoví ve smyslu „Neznám, nevím, nepovím.“, mohou vás při závěrečném rozhodování čekat perné chvilky. Jelikož však ve stejných kriminálních případech odpovídají svědci vždy stále stejně, není problém zeptat se příště někoho, koho jste se minule neptali a dozvědět se tak jiné indicie vedoucí k postavě viníka.

Závěrem mohu dodat asi toto. Všechny výše uvedené hry nemá cenu nijak bodově hodnotit. Jsou zdarma k hraní na internetu, všechny jsou poměrně jednoduché a slouží převážně k pobavení a ukrácení dlouhé chvíle. U některých z nich dokonce můžete poslat svoje závěrečné skóre do tabulky nejlepších, což mi ovšem ani jednou nefungovalo a nepomohlo ani přihlášení se na stránky. Pokud jste tedy zvědaví na některou z výše představených her, určitě neváhejte a vyzkoušejte ji.

Přidáno: 13.11.2003