Není to tak dlouho, co jsme se na těchto stránkách věnovali poměrně výjimečnému tématu kompatibility nastupující generace konzolí se systémy staršími. Konkrétně jsme většinu pozornosti zacílili na spornou funkčnost xboxových her první generace na Xboxu 360. S tehdy platným vědomím hardwarové kompatibility PS2 a PS3 jsme téměř pominuli otázku tohoto problému u konkurence. S PlayStationem 3 se zdálo být vše v nejlepším pořádku. Nyní je ale vše docela jinak.
PlayStation 3 je s příchodem do evropského regionu sic bohatší o nový firmware, ale oproti japonským a americkým NTSC kolegům výrazně chudší minimálně o jeden podstatný HW komponent. Ztraceným synem není nikdo jiný než Emotion Engine, výjimečný čip a srdce dosluhující PS2. Po úvodním kličkování ze strany zástupců SCEE (Sony Computer Entertaiment Europe) se ukázalo, že důvodem je nutná snaha o snížení výrobních nákladů. PS3 je totiž stejně jako jeho microsoftí kolega na začátku produkce značně ztrátovým miláčkem. Každá jedna konzole je tedy k nelibosti japonských hlavounů dotována přímo ze zdrojů Sony. Dochází tak k tradičnímu paradoxu "čím víc konzolí prodáme, tím víc proděláme". Ten mimochodem více než o rok zdržel i příchod X360 do "méně zajímavé" Evropy a dalších neoblíbených regionů.
Evropští hráči ovšem nemusí smutnit, nyní je již jasné, že výše nastíněná kastrace postihne dodatečně všechna teritoria a proklamovaná 100% hardwarová kompatibilita se rychle proměnila v nerovný boj o plnohodnotnou softwarovou emulaci. Odhady k uvedení konzole hovořili o absolutní kompatibilitě PSone her (viz Star Trek: Invasion) a cca tisícovce funkčních PS2 titulů. Nyní se Sony chlubí už nějakými 73 % kompatibilních PS2 v různém stádiu... funkčnosti.
Rozchození PS2 her na PS3 má ovšem spoustu "ale". Předně musíte pravidelně udržovat konzoli softwarově aktuální. Momentálně hovoříme minimálně o verzi 1.60. Sony hráčům navíc doporučuje vyhýbat se neoficiálním periferiím, USB ovladačům nebo užitečnému 60Hz snímkovacímu módu. Pokud je to možné, dle instrukcí SCEE je vhodné přeskakovat i FMV sekvence! Na síťovou hru byste měli zcela zapomenout a klasické hry v multiplayeru také moc nepřeceňujte. Maximem je sedm hráčů. To se ale startrekových titulů netýká a krom sportovních her mě nenapadá, kde by se dal podobný počet hráčů na jediné konzoli zužitkovat.
Ještě trochu k problémům? Ano. K ukládání se na disku PS3 vytvoří virtuální memory karta. Jelikož samotná konzole neobsahuje žádné tradiční PS2 sloty (no fuj) na způsob Wii-GameCube, můžete zapomenout na své staré paměťové relikvie. Pokud byste se však nechtěli vzdát těžce vybojovaných uložených pozic, existuje tu možnost. Za tučný příplatek si lze dokoupit neoficiální USB redukci/čtečku PS2 karet. Poslední, co potřebujete k hraní starších (startrekových) PS2 titulů znát, je jejich produktové číslo, které vyčtete z hrany DVD krabičky. (více o tom zde) Ne všechny PALové tituly stejného jména jsou totiž identické i po technologické stránce. Startrekových her se to ovšem podle všeho netýká. Pokud pomineme otazník visící nad funkčností Elite Force.
Samotné hry jsou rozděleny do třech kategorií, podobně jako u Xboxu 360. Rozlišujeme tituly zcela bezproblémové, hry s drobnými muškami a kousky s citelnými problémy.
Seznam her:
Název hry | Produktové číslo | Status |
Star Trek: Invasion | SLES-02068 | bez problémů |
Star Trek: Encounters | SLES-54554 | bez problémů |
Star Trek: Shattered Universe | SLES-52209 | bez problémů |
Star Trek: Voyager - Elite Force* | ? | ? |