Dělá si z nás Hazard Team srandu?
Existují různé přístupy, jak uvolňovat informace o činnosti vývojového týmu a o postupujících pracích na chystaných projektech. Někteří chrlí novinky obden, jiní si je rovnoměrně rozkládají do času, který zbývá do dokončení prací, a druzí zase mlčí jako ryba. Do které z těchto kategorií se řadí čeští vývojáři z Hazard Teamu, se jistě nemusíme dohadovat. Od poslední aktualizace jejich stránek uběhlo podle rychlého propočtu GoGo.Finche více než 270 dní, což je doba dostatečně dlouhá, abychom mohli nabýt dojmu, že tým vlastně už dávno neexistuje, a že se nám mezitím obrátil v prach. Až krátká fáma, podle které se měl Hazard Team přeorientovat na tvorbu her založených na fenoménu Hvězdné brány, přinutila hlavního programátora Radka Kleina zareagovat. Než se však podíváme, co nového pro nás vývojáři chystají, podívejme se společně na jejich minulost.
Hazard Team vznikl v roce 2003 a ještě téhož roku vytvořil tři menší hry se startrekovou tématikou: Asteroids, Blaze of Glory a Pong. Všem třem se dočkalo velmi vřelého přijetí a objevilo se několik pozitivně vyznívajících recenzí. Až dokud neprasklo, že trojice produktů, na které jsou kluci v Hazard Teamu tak pyšní, je vlastně jen překreslenou verzí ukázkových her, na nichž se demonstrují schopnosti programu Game Maker. Což je utilita, ve které Hazard Team své hry vytváří, a ve které si může svoji hru při troše námahy udělat téměř každý. O to tu ale nejde. Ačkoliv se na tom s vývojáři neshodneme, nikde veřejně a řádně neuvedli, že se vlastně nejedná o jejich originální počiny, ale o pouhé kopie, jejichž výroba nepřesáhne několik hodin. Naopak na to byli ještě hrdí a jistě i díky svému sebevědomému vystupování se mohli objevit v televizním pořadu Game Page, či docela nedávno v herním časopise Gamestar. Faktem zůstává, že po vydání prvních třech modifikací a oznámení několika dalších her (opět se více či méně jedná o úpravu existujících her), se tým na předlouhou dobu odmlčel. Až před pár dny nám Radek Klein v diskuzi slíbil dva obrázky z chystané arkády Q Expression, na které jsme se samozřejmě všichni těšili.
Po menších obtížích se získáním obrázků je Radek „úplnou náhodou přecijen našel“ a tak nám mohl se vší slávou prezentovat dvojici artworků (umělecký záměr grafika, od kterého se odvíjí další práce). V okamžiku kdy se přede mnou oba obrázky zjevily, jsem šel téměř do kolen a nevěřil svým očím. Skvělá grafika? Z okolních obrázků posuďte sami. Podle mého na amatérský freeware projekt zcela určitě. To si zaslouží potlesk ve stoje, no není to tak? Ne, není to tak a já dál marně hledám slova. Nejde o to, že bych byl omráčen tím, co Hazard Team připravuje. Doslova mě šokuje drzost, se kterou se nám Radek odvážil tyto dva obrázky předložit! Radku, to si vážně myslíš, že jsme banda pitomců, kteří neznají akční arkádu Star Trek: Deep Space Nine Crossroads of Time pro konzole Sega Genesis a Super Nintendo, kterou se snažíme už notnou dobu pokořit? Co by tomu asi říkal hlavní návrhář Maurice Molyneaux, kdyby věděl, jak se tu teď chlubíte jeho projektem, který se vůbec nerodil lehce. Jak je možné, že někdo vytípne ze hry dva screenshoty (nutno navíc dodat, že z první minuty hraní) a pak je vydává za svoji vlastní ideu? To už není pouhé plagiátorství, ale prachsprostá zlodějina a v jiné době a na jiném místě byste se už zcela nepochybně houpali na provaze.
Přijde mi zbytečné dál rozpitvávat tyto nové události, jejichž smysl nedokáži řádně pochopit. Myslím, že nemá valný význam, abych tu teď začal rozebírat další dva obrázky, na nichž Hazard Team demonstruje svůj nový Excelsior 3D Engine (doufám, že je to vážně Excelsior, protože ani hlavní programátor si tím není jistý). Program Game Maker totiž v nové verzi podporuje i vývoj trojrozměrných her, a proto se obávám, že bychom se v brzké době mohli dočkat celé řady „nových a revolučních“ 3D akčních, vesmírných startrekových stříleček. Hazard Team naštěstí neplánuje nic tak mrzkého a místo toho se soustředí na výrobu 3D akční FPS hry ve stylu Voyager Elite Force. To ve stylu není úplně přesné, spíše tuto hru vykradl a veškeré textury se snaží naroubovat na engine pochybné kvality. I když nemám právo hanět něco, co jsem ještě nezkoušel, nevím, co si od toho kluci slibují. S tímto přístupem totiž nemohou vytvořit nic jiného než mnohem horší klon Voyager Elite Force, protože se těžko najde někdo, kdo by byť zbrusu nový Game Maker 3D Engine považoval za důstojného soupeře Quake 3 Arena enginu id Software. Škoda slov.
Na závěr se vrátím zpět na začátek, k názvu tohoto článku. Dělá si z nás Hazard Team srandu? To se nechá pochopit dvěma způsoby. Nemusím tím nutně myslet, že z nás dělá debily, vykrádá, co mu pod ruku přijde, a ještě to prohlašuje za svůj vlastní výtvor. Je totiž dost možné, že nás tým s Radkem v čele jen zkouší a čeká, jestli jim skočíme na nalíčený špek. Pokud by to tak bylo, pojďme se spolu od srdce zasmát, šibalsky na sebe zamrkat a podrobně prozkoumat skutečné obrázky z chystaných her Hazard Teamu. Protože jestli je to naopak, tak by se smích mohl velmi brzy změnit v slzy…
Martin Kovář, Star Trek Games.CZ
Přidáno: 23.11.2004
|